نحوه ورود به کلاس های آنلاین و محیط نرم افزار

//نحوه ورود به کلاس های آنلاین و محیط نرم افزار

برای هر کدام از دروس شما یک لینک اختصاصی از طریق پرتال و یا هر طریق دیگری در اختیار شما دوستان گرامی گذاشته میشود که از طریق لینک میتوانید وارد کلاس بشوید

برای ورود به کلاس می توانید از سیستم های مختلف مانند گوشی های تلفن همراه هوشمند (گوشی های اندروید و IOS) وارد کلاس شوید (توضیح بیشتر ای پست را مطالعه نمایید)

داتش آموزان میتوانند با وارد کردن نام و نام کاربری به عنوان مهمان(Guest) وارد کلاس شوند.

ولی اساتید محترم جهت تدریس فقط با نام کاربری و کلمه عبور میتوانند وارد کلاس شوند

جهت اجرا adobe connect در ویندوز از دو نرم افزار می توان استفاده نمود یکی از آنها به عنوان یک پلاگین به مرورگر شما اضافه میشود و در همان مرورگر کلاس را اجرا می کند و دیگری به عنوان یک نرم افزار مجزا در ویندوز نصب میشود

نکته

(گاهی هنگام برگزاری کلاس مجازی-آنلاین پیش میاید که صدا اکو شده و صدایی ناخوشایند تولید کرده و مانع برگزاری جلسه ی آنلاین ما میشود

این مشکل مطلقا به سرور ارتباطی ندارد و میبایست افرادی که دارای میکروفن فعال هستند بلند گو یا اسپیکر سیستم خود را قطع و از هدفون یا هندزفری استفاده کنند.

در واقع هنگامی که شما اسپیکر و میکروفن خود را همزمان فعال میکنید یک لوپ یا چرخه ی صوتی ایجاد کرده که باعث میشود صدای خارج شده از اسپیکر توسط میکروفن دریافت شده و مجددا برای پخش به سرور ارسال شود، این فرآیند بارها تکرار شده و باعث اکو شدن پی در پی صدا میشود. با تغییر اسپیکر به هدفون این مشکل کاملا برطرف شده و میتوانید از جلسه ی آنلاین خود لذت ببرید.)

بعد از ورود به کلاس آنلاین ، محیط کلاس را مشاهده مى نمایید ، که محیط کلاس شامل بخش هاي زیر میباشد:
1 -شرکت کنندگانAttendees
2 – نوار ابزار
3-یادداشت ها Notes
4 -گفتگوي متنیChat
5 -فایل ها Files
6 -اشتراك گذاري ها Share
كه به ترتيب به توضيح بخش هاي اين كلاس مي پردازيم و در انتها مابقي تنظيمات توضيح داده خواهد شد.

1 پنجره شركت كنندگان Attendees

شامل ليست شركت كنندگان كه تعداد افراد حاضر در كلاس و اسامي آنان را نشان مي دهد،كه شامل سه گروه كاربري
مي باشد:

– Hosts  مديران: كارشناسان ، ناظران و اساتيد
مديريت كامل كلاس اعم از شروع و پايان كلاس ها، صدور اجازه دسترسي به صوت به كاربران، اخراج كاربران و …. از دسترسي هاي كاربران مدير مي باشد و تنها مدير كلاس مي تواند وضعيت حاضرين كلاس را عوض نماييد و كاربري از يك گروه به گروه ديگر منتقل نمايد.

– Presenters ارائه دهندگان: اساتيد و استاد يار ها
كنترل كلاس اعم از مديريت فايل ها، محيط اشتراك گذاري ، صوت از دسترسي هاي كاربران ارائه دهنده مي باشد.

– Participants شركت كنندگان: دانش پژوهان و كاربران مهمان
حضور در كلاس، گفتگوي متني بصورت عمومي و خصوصي  Chat ،دانلود فايل، مشاهده محيط اشتراك گذاري،شنيدن صوت كلاس، شركت در نظرسنجي و درصورت اجازه مدير كلاس گفتگوي صوتي از دسترسي هاي كاربران اين بخش مي باشد.

2 نوار ابزار
در اين بخش امكانات زير موجود مي باشد

• ( صوت از طريق ميكروفون): جهت صحبت كردن در كلاس

• تصوير وب( كم): جهت اشتراك گذاري تصوير خود در كلاس

• اجازه گرفتن براي : چنانچه كاربران، ميخواهند از ميكروفون براي مطالب بيان استفاده نمايند

از طريق منويMeeting در نوار ابزار نيز تنظيمات بیشتری نيز وجود دارد .

4اشتراك گذاري صوت

شركت كننده از طريق منو وضعيت با كمك گزينه ميتواند از استاد تقاضاي صحبت كند . استاد و سايرحاضران در كلاس با ديدن علامت كنار نام متوجه درخواست وي مي شوند . مدير ممكن است درخواست وي را بپذيرد و امكان صحبت براي او را فعال كند در اين حالت در نوار ابزار گزينه براي وي فعال ميگردد تا بتواند
تنظيمات لازم جهت اشتراك صدا و ميكروفون خود را در كلاس انجام دهد . پس از تاييد مدير ميكروفون شركت كننده وصل میشود و با تصميم استاد ميكروفون وي قطع خواهد شد .

تذكر : براي جلوگيري از قطع وصل و شدن صدا يا اكو شدن صدا، پس از پايان صحبت خود مجدد روي اين آيكون كليك نماييد تا صداي ميكروفون شما در حين صحبت بقيه كاربران پخش نگردد .
در صورتي استاد و يا كاربري در كلاس آنلاين از گفتگوي صوتي استفاده نمايد . آيكون ميكروفون به صورت چشمكزن در جلوي نام كاربري نمايش داده خواهد شد.

 

تست صوت ( 4 گام):
جهت تست اتصال صوت از گزينه meeting در نوار ابزار گزينه ی Audio Setup Wizard را بزنيد و در پنجره بازشده بر روي next كليك نماييد.

گام اول (تست پخش صوت) : در پنجره باز شده بر روي Play Sound كليك نماييد ، از سمت سامانه بصورت آزمايشي صوتي براي شما پخش مي گردد و در ادامه بر روي Next كليك نماييد.

گام دوم (انتخاب ميكروفون) : در اين مرحله ميكروفون خود را انتخاب نماييد و سپس بر روي next كليك نماييد .

سوم گام (ضبط و پخش صوت): در اين مرحله بر روي Record كليك نماييد و صدا ي خود را جهت تست ضبط نموده، در انتها صداي خود را با كليك بر روي Recording Play ، سامانه صداي خود شما را پخش خواهد نمود

گام آخر(تست سكوت) : با كليك بر روي Test Silence تمامي صوت هايي كه در محيط كلاس در حال پخش مي باشد قطع مي گردد.

نكات:
o در صورتي كه مرحله دوم صوتي را نشنيديد ، اسپيكر خود را با پخش فايل صوتي از داخل رايانه بررسي نماييد و در صورتي كه اتصالات شما از داخل رايانه بررسي گرديد و بدون مشكل بود، بطور كامل مرورگر خود را بسته و آخرين نسخه نرم افزار هاي مورد نياز را نصب نماييد و دوباره وارد سامانه شويد.
o در صورتي كه در مرحله چهارم صوت شما ضبط و يا پخش نشد ، اتصالات خود را بررسي نماييد و از برنامه هاي داخلي ويندوز ميكروفون خود را تست نماييد.

 

تغییر وضعیت در کلاس

 

در معرفي امكانات نوار ابزار اين بخش تحت عنوان اجازه گرفتن و نمايش وضعيت بيان شد.
در اين بخش چندين گزينه وجود دارد كه در واقع تغييري در وضعيت فرد حاضر در كلاس ايجاد مي كند.

شركت ميتوانند كنندگان با انتخاب گزينه Raise Hand از مدير درخواست صحبت در كلاس را داشته باشند .
مدير در صورت تمايل ميتواند درخواست وي را قبول كند در اين حالت امكان صحبت كردن براي درخواست دهنده فعال ميشود و وی در صورت داشتن امكانات ميتواند از اين ويژگي بهره گيرد .

نكته : حتي اگر دانشجو درخواست ندهد نيز باز هم مدير امكان فعال كردن ميكروفون براي شركت كننده گان در كلاس را دارد. از اين ويژگي ميتواند در پرسش در كلاس بهره برد .

همچنين استاد ممكن است در كلاس بخواهد يك نظرسنجي داشته باشد كه در اين نظرسنجي بتواند بسيار سريع نظر شركت كنندگان را مبني بر موافقت يا مخالفت بداند وی ميتواند اين سوال را با صحبت كردن يا چت مطرح كند و دانشجويان موافقت يا مخالفت يا ممتنع بودن خود را با انتخاب وضعيت Agree يا Disagree يا away step اعلام كنند كليه افراد(مدير، ارائه دهنده و شركت كننده )همگي ميتوانند نظر خود را از طريق اين منو ثبت نمايند .

و نتيجه نظر تمام افراد در بخش نمايش وضعيت view status Attended به كليه كاربران و حاضران در كلاسنمايش داده ميشود.

نكته:تفاوت اين امكان با نظرسنجي كه در ادامه بيان خواهد شد در سرعت پاسخگويي و اعلام نتايج وهمچنين نمايش نظرات به تمامي كاربران است

ممكن است در منو چت دانشجويان دائم در حال بحث و درج متن باشند و دانشجويي تقاضا تسريع در امر آموزش يا كندتر شدن روال آموزش را داشته باشند در اين حالت درخواست خود را بسيار سريع با انتخاب وضعيت SpeedUp و SlowDown اعلام ميكنند زيرا ممكن است تقاضاي وي در پنجره چت پيامهاي ميان كاربران گم شود و مدير نتواند ان را مشاهده كند. نمايش اين درخواست وضعيت و دانشجو در بخش نمايش حاضران كنار نام دانشجو به كليه كاربران نمايش داده ميشود.
از دو وضعيت Laughter و Applause نيز در مواقع نياز افراد حاضر در كلاس ميتوانند بهره گيرند.
جهت پاك كردن و خروج از وضعيت گزينه Clear Status تدارك ديده شده است

3 .پنجره يادداشت ها Notes
در اين پنجره به استاد و يا كارشناسان اجازه مي دهد مطالبي را جهت اطلاع رساني به كاربران ثبت نمايند، كاربران فقط دسترسي به نمايش اين پنجره را دارند. در اين پنجره ميتوان مطالب را از نظر رنگ و سايز و نوع قلم متفاوت درج  نموده و كاربران تنها مشاهده گر يادداشتهاي درج شده هستند

-4 پنجره گفتگوي متنيChat
اين پنجره جهت گفتگو متني بصورت عمومي و خصوصي بين كاربران اعم از مديران ، اساتيد و كاربران مي باشد. جهت استفاده از اين امكان اشاره گر موس را بر روي كادر مشخص شده قرار داده كليك كنيد ، سپس متن دلخواه خود را تايپ و دكمه Enter را بزينيد

 

جهت استفاده از چت خصوصي روي نام كاربر مورد نظر رفته و در خواست چت خصوصي دهيد( مانند شكل )

جهت بازگرداندن به حالت گفتگوي متني عمومي در پنجره گفتگوي متني بر روي سربرگ Everyone كليك شود.

-5 پنجره فايل هاFiles
گاهي علاوه بر اشتراك مطالب كه تنها مطالب را به كاربر نمايش ميدهد و امكان دانلود ندارد نياز است تا فايلي را جهت دانلود كاربران در اختيار انها قرار دهيم. پنجره فايل اين امكان را فراهم مينمايد . حاضران نيز ميتوانند فايلهاي اپلود شده را ببينند و موارد را به صورت دانلود انتخابي كنند يا و از منو كناركليه موارد را يكجا دانلود نمايد .

-6 پنجره اشتراك گذاري Share:
استاد و يا مدير كلاس مطالب ميتواند مورد نياز در كلاس را براي شركت كنندگان به اشتراك بگذارد و كليه شركت كنندگان تنها ميتوانند فايلها اشتراك شده را مشاهده نمايند . اين موارد اشتراك شده ميتواند مستندات يا صفحه يا و نمايش تخته سفيد باشد اشتراك صفحه نمايش معمولا جهت نمايش نرم افزار و … به كار ميرود .
مستندات ميتواند جزوه و … و باشد تخته سفيد جهت درج متن روي تخته و سيستم آموزش سنتي در نظر گرفته شده است.

در تمامي موارد گفته شده شركت كننده دخالتي ندارد و صرفا اطلاعات اشتراكي را مشاهده ميكند

 

پنجره پرسش و پاسخ

مديريت كليه پرسشهاي حاضران از طريق پنجره چت بسيار سخت است.امكان خطاي انساني و بي پاسخ ماندن برخي سوالها در اين حالت بسيار زياد است به اين جهت در چنين مواردي استفاده از پنجره پرسش و پاسخ توصيه ميگردد . كليه شركت ميتوانند كنندگان پرسش درج نمايند .مديران و ارائه دهندگان كلاس اين پرسش ها را مشاهده ميكنند و میتوانند پاسخ را به صورتي عمومي بيان كنند يا پاسخ خصوصي براي پرسشگر درج نمايند .
همچنين مديران و ارائه دهندگان ميتوانند پرسش خاصي را به مدير يا ارائه دهنده اي ديگر ارجاع دهند . در اين حالت ساير مديران و ارائه دهندگان امكان درج پاسخ براي پرسش را نخواهند داشت .

پنجره درج پرسش به صورت زير است :

شركت كننده پاسخ سوالهاي خود را به صورت زير ملاحظه مي .كند

موارد با رنگ قرمز پاسخ هاي خصوصي به سوالها را نشان ميدهد .
ساير دانشجويان پس از ثبت پاسخ از سوي مدير ميتوانند سوال و جواب مطرح شده را در ليست خود ببينند پس اگر سوالي پاسخ داده نشده باشد در ليست سوالات ساير دانشجويان نمايش داده نخواهد شد و پس از پاسخ به سوال است كه ان سوال و جواب به سايرين نمايش داده ميشود .

پنجره پيوند وب
در اين بخش مدير ميتواند آدرس سايت هاي مد نظر را به صورت جدا از چت در اختيار حاضران قرار دهد .

 

در واقع مدير لينك های مد نظر را درج ميكند حاضران كلاس اين ليست را مشاهده نموده ميتوانند و اين لينك ها مشاهده و پيمايش نمايند.

 

 

ایجاد نظر سنجی ویا پرسش کلاسی

برای ایجاد نظر سنجی همانند تصویر زیر با سطح دسترسی کاربر Host در کلاس وارد شده و گزینه ی Add New Poll را میزنیم :

ایجاد نظر سنجی در ادوب کانکت
در این مرحله 3 نوع نظر سنجی را میتوانیم راه اندازی کنیم که به مقتضی نیاز خود میتوانید آنها را انتخاب کنید.
ما حالت نخست یعنی Multiple Choice را انتخاب میکنیم

ساخت نظر سنجی در ادوب کانکت

و مانند شکل زیر اقدام به طرح سوال و گزینه های دلخواه میکنیم :
سوال را در فیلد بالایی و پاسخ ها را به ازای هر گزینه یک خط وارد میکنیم و در نهایت گزینه ی Open را میزنیم تا نظر سنجی برای کاربران آنلاین به نمایش گزاشته شود
ساخت نظر سنجی در ادوب کانکت

ساخت نظر سنجی در ادوب کانکت

چیزی که به طور آنی برای کاربران به نمایش گزاشته میشود به شکل زیر میباشد :

ساخت نظر سنجی در ادوب کانکت

کاربران با انتخاب گزینه ها به صورت لحظه ای آمار نظر سنجی را تغییر داده طوری که به شکل زیر برای کاربر Host نمایش داده میشود

ساخت نظر سنجی در ادوب کانکت

چنانچه کاربر Host تمایل داشته باشد نتایج نظر سنجی برای کاربران یا شاگردان نیز به نمایش قرار دهد با انتخاب گزینه ی Broadcast Results میتواند مانند شکل زیر نتایج را برای شرکت کنندگان یا کاربران دیگر به اشتراک قرار دهد

ساخت نظر سنجی در ادوب کانکت

تلفن همراه (اندروید)

ٰ

۱۳۹۹-۱-۱۳ ۰۶:۳۸:۵۰ +۰۰:۰۰

دوره‌های جدید

اطلاعات تماس

خراسان جنوبی- فردوس- خیابان مطهری - مطهری 3۳

Phone: 051-32732091-3

Web: موسسه ایران دخت

نوشته‌های تازه